V posledných rokoch sa čoraz viac ukazuje aké typy vozidiel ľudia využívajú a majú o ne záujem. Rozhodujúcim faktorom nie sú iba jazdné vlastnosti, alebo ich efektivita. Dôležité je brať do úvahy aj celkové náklady na dané vozidlo to znamená že prvotná investícia, následne poistenie, servis a nakoniec samotný predaj a zostatkovú cenu automobilu. Pokiaľ si človek vyberá automobil nemal by sa rozhodovať iba na základe emócií, ale aj racionality.
Benzín a nafta sa už nepredávajú tak rapídne
V druhom ¼ roku 2022 rástol predaj elektrifikovaných automobilov, ktorý sa na celkovej registrácií osobných áut podieľali 9,9%. Plug-in hybrid vozidlá mali 8,7% podiel na trhu. Automobily s benzínovým a naftovým motorom zaznamenali výrazný pokles, čo viedlo k zmenšeniu trhového podielu (55,8% diesel a benzín dohromady).
Plug-in pohon pomaličky upadá
Mierny pokles je spôsobený nedostatkom komponentov. V Španielsku však zaznamenal oproti iným krajinám nárast až o 11,3% narozdiel od Francúzska či Nemecka kde bol pokles na úrovni ‑17%. Na Slovensku si hybridný pohon kúpilo cez 350 ľudí, čo bol nárast takmer o 50%.
Elektromobilom sa naďalej darí
Počas druhého štvrťroku 200 vrástli registrácie batériových elektromobilov v EÚ o 11,1% a doisahnli 233 413 predaných ks vozidiel. Dvojciferný nárast zaznamenalo Španielsko a Francúzsko (22% resp. 18,6%). Taliansko naopak zaznamenalo výraznú stratu (-19,6%)
Na elektromobilitu nie sme pripravení
V súčasnej dobe je trend pridávať k naftovej, alebo benzínovej forme nejaký druh elektrického pohonu. Možno aj práve preto sú hybridné vozidlá na vzostupe a približne 1/5 z celkovo registrovaných vozidiel na Slovensku (58 719) sú autá z elektrifikovaným pohonom. Na nástup elektrifikácie je najlepšie pripravené Nórsko a keď si pozrieme zoznam a chceli by sme nájsť Slovensko musíme ísť na chvost tabuľky. Sme totiž 9. najhoršie pripravená krajina.
Faktory skóre sú napríklad cena nabíjania ( u nás priemerná cena 8,80€/ kWh pri Tesle model 3 – 50kWh batériou). Nórsko takmer dvojnásobne lacnejšie. Ďalším faktorom je počet nabíjacích staníc. Na jeden kilometer ich nemáme ani dve. Avšak pozitívum je že za posledné 3 roky vzrástol záujem o elektrické vozidlá o 368%. Pod nami skončili krajiny ako Česko, Poľsko, ale aj Belgicko či Nemecko. Tí strácajú najmä kvôli cene nabíjania, ktorá je o dosť vyššia ako na Slovensku.
Do roku 2035 podľa rozhodnutia výboru Európskej únie má byť úplne zakázaný predaj spaľovacích motorov. Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu hlasoval za ratifikáciu nových pravidiel pre emisie CO2.
S Arvalom je cesta k novému vozidlu naozaj jednoduchá. Jazdiť na aute môžete už týždeň po podpise zmluvy. Pozrite si našu kompletnú ponuku.