Spoločnosť nedávno prešla kompletným rebrandingom – z pôvodného sales field force sa stala Naut Group. Cieľom bolo zjednotiť celú skupinu pod jednou značkou a naprieč všetkými trhmi. Rovnaký tím profesionálov naďalej pokrýva všetky segmenty – logistiku a skladovanie, služby v retaile i komplexné e‑commerce riešenia. Čo to v praxi znamená? Všetko nám vysvetlil managing director spoločnosti Naut Group pre Slovensko Igor Biro.
Človek jazdiaci autom po diaľnici často vidí v okolí budovy, sklady. Čo sa skrýva v tých vašich? Čo to dnes znamená, venovať sa skladovaniu a logistike?
Áno, v okolí diaľnic je vidno budovy, sklady a v posledných rokoch ich vďaka vysokému dopytu vidno výrazne viac. Som rád, že skladovaniu a logistike sa na Slovensku i v celom stredoeurópskom regióne darí, a oveľa viac ma teší, keď vidím, že pribúdajú moderné a ekologické haly, keďže inovácie a udržateľnosť sú aj našou prirodzenou súčasťou. Preto sme sa v tomto roku rozhodli dlhodobo si prenajať skladové priestory v novom Garbe Green Park Piešťany, ktorý je vlajkovou loďou v udržateľnosti v regióne. Čo sa skrýva v našich skladoch? V zásade sa dá hovoriť o dvoch rozdielnych svetoch. Jeden sa venuje tzv. POSM materiálom, ktoré si vyžadujú personifikované riešenia Warehouse Management System. Často ide o propagačné materiály bez akýchkoľvek kódov, prípadne materiály, s ktorými treba ďalej pracovať, kým vznikne finálny produkt. Tu sa špecializujeme na ich skladovanie, distribúciu a inštaláciu, plus následnú starostlivosť, čo v drvivej väčšine prípadov znamená takisto napojenie ďalších CRM systémov u nás aj u zákazníka. Druhá časť sa venuje krátkodobému aj dlhodobému uskladneniu paliet, avšak hlavnou oblasťou, ktorá je i vďaka covidu dlhodobo na vzostupe, je oblasť e‑commerce fulfillmentu, čiže špecializácia na uskladnenie, picking a distribúciu tovaru predávaného cez e‑shopy našich zákazníkov. Venovať sa skladovaniu a logistike je dnes veľkou výzvou, konkurenčné prostredie je veľmi dynamické a musíme pozorne sledovať trendy, dokonca sa ich snažíme v určitých oblastiach sami nastavovať. Komplexnosť, spoľahlivosť, rýchlosť, vysoký stupeň digitalizácie, automatizácie a špičkovo vzdelaní pracovníci sú to, čo potrebujete, aby ste boli úspešní.
Vaša spoločnosť sa venuje aj službám v retaile. Ako toto nadväzuje na vaše slová a o aké konkrétne činnosti ide?
Služby v retaile sú moja srdcová záležitosť. Boli to skúsenosti práve z tohto segmentu, ktoré som do spoločnosti priniesol a postupne rozvíjal. Naut je spoločnosť s koreňmi v dobách, keď česko-slovenský retail potreboval tzv. merchandisingové služby, nie však v zmysle merchandisingu, ako ho bežne poznajú vo svete, teda doplnkových marketingových produktov k brandu, ako sú tričká, čapice, kľúčenky a iné. Išlo o lokálnu skomoleninu pre dopĺňanie tovaru, ktoré pomáhalo obchodným reťazcom s objednávkami tovaru, a hlavne jeho dokladaním zo skladu do regálu na dennej báze tak, aby zákazníci vždy našli svoje obľúbené produkty na správnom mieste so správnou cenovkou. Tu sme sa profilovali hlavne v oblasti rýchloobrátkového tovaru a cukroviniek zvlášť, čo našej spoločnosti dodalo dravosť, flexibilitu a schopnosť sústrediť sa na detail. V posledných rokoch dochádza k centralizácii rozhodovania, profesionalizácii a svojím spôsobom ku kopírovaniu market lídra, teda Lidlu, čo so sebou prináša zmeny v systéme nášho fungovania, ale hlavne nové príležitosti. Patrí sem najmä outsourcing a stavba obchodných tímov. Tu opäť, ako to bolo v prípade služieb v oblasti doplňovania pred dvadsiatimi rokmi, sme teraz hrdí na to, že sa môžeme podieľať na prerode tabakové- ho priemyslu a sme súčasťou zavádzania „heated tobacco“ produktov. Sme partnerom všetkých popredných tabakových spoločností, hlavne v Českej republike. Tieto služby z oblasti outsourcingu nám dali príležitosť už dávno prekročiť hranice supermarketov a hypermarketov a vstúpiť s našimi službami do gastra, petrolu, farmy a ďalších kategórií trhu. Poslednou službou, na ktorú sa sústredíme, je zber dát. Pomocou najmodernejších technológii a umelej inteligencie vieme dáta nielen pozbierať, ale aj vyhodnotiť a pripraviť analýzy, predikcie a manažérske odporúčania.
Ako by ste stručne vysvetlili celý proces komplexného e‑commerce riešenia, o ktorý vás firma požiada?
V podstate ide o celý ekosystém ako taký. E‑commerce, zvlášť oblasť DTC, teda Direct To Consumer, sa stáva top prioritou a nutnosťou každej obchodnej spoločnosti, avšak len veľmi málo týchto spoločností je schopných systémovo aj personálne to celé riešiť. My sme v prvom rade dali dohromady tím veľmi skúsených ľudí, kde každý prináša svoju invenciu a skúsenosť z oblastí vývoja e‑commerce platforiem a všetkých súčastí tohto novodobého ekosystému, a spojili to s oddelením skladovania a logistiky. V podstate sme tak vytvorili na trhu jedinečnú službu tým, že sme schopní dodať kompletný outsourcing e‑commerce od architektúry riešenia DTC, prevádzky zákazníckeho centra, platobného styku až po skladovanie, balenie a logistiku. Náš zákazník, ktorý sa rozhodne pre outsourcing kompletného riešenia, ušetrí veľmi veľa času aj financií tým, že komunikuje s jedným partnerom, ktorý preberá zodpovednosť za všetky súčasti e‑commerce ekosystému.
Keďže do portfólia vašej činnosti patrí i outsourcing, zrejme logicky sa ho snažíte využívať aj sami. Je to tiež dôvod, prečo ste využili operatívny leasing z Arvalu?
Hlavný dôvod, prečo sme začali využívať operatívny leasing, bolo to, že sme sa v spoločnosti potrebovali venovať rozvoju nášho biznisu a neostával nám čas venovať sa autám, komunikácii so servismi, s dodávateľmi, poisťovňami a podobne. Doteraz si pamätám na pocit, keď sme niekedy okolo roku 2010 predali posledný VW Golf, ktorý sme vlastnili. Odvtedy som už na poradách nepočul slová ako tlmiče alebo platničky. Zároveň nám operatívny leasing umožňuje veľmi dobre plánovať náklady na vozový park.
Ako vyzerá vaša spolupráca s Arvalom? Plánujete v nej pokračovať?
Spolupráca s Arvalom je z môjho pohľadu na vysokej profesionálnej úrovni. Využívame od Arvalu hlavne dlhodobý prenájom vozidiel a musím povedať, že aj v tejto dobe náročnej na dodanie nových vozidiel nám Arval vyšiel maximálne v ústrety a dokázal zabezpečiť náhradné vozidlá dovtedy, kým bol výrobca schopný vyrobiť a dodať nové. Čo sa týka druhej otázky, dnes vám s určitosťou viem povedať, že budeme pokračovať s operatívnym leasingom, dokonca ho rozširujeme aj na manipulačnú techniku v sklade. To, či budeme pokračovať s Arvalom, je otázka výberového konania, ktoré robíme pri každej hromadnej obmene vozidiel. Verím, že Arval si udrží kvalitu služieb a komunikácie na súčasnej úrovni, prípadne príde s niečím novým a zároveň nám opäť ponúkne konkurencieschopné finančné podmienky, takže potom nevidím dôvod na zmenu.