Cesta viedla z Prahy popod Zadar do Biogradu na Moru. Martin vyrazil so 100 % nabitým elektromobilom Tesla Model Y, ktorý mu požičala spoločnosť Arval, poskytovateľ komplexných služieb v oblasti operatívneho lízingu. Cesty sa zúčastnili celkovo traja cestujúci s bežnou batožinou.
“…Cestujeme traja ľudia, plný kufor batožiny vrátane hračiek a klimatizácia beží na príjemných 22,5 stupňa a ktovie čo ešte počas celej cesty. V batožinovom priestore mám permanentne zapojenú chladničku, v ktorej ako správni Česi vozíme z domu rezne a nápoje…”, opisuje Hlaváček vo svojej reportáži.
Bezproblémové nabíjanie v akejkoľvek krajine
Elektromobil došiel až k moru len s tromi zastávkami na nabíjacích staniciach. Jedna v Rakúsku, ďalšia pri slovinskom Maribore a posledná v Chorvátsku. Kľúčom k úspornej jazde bol adaptívny tempomat. To umožňuje vozidlu sledovať premenné, ako je napríklad rýchlostný limit alebo sklon cesty. Pri jazde z kopca vozidlo rekuperuje a vracia energiu späť do batérie, čím sa môže dojazd neustále zvyšovať o niekoľko kilometrov. Zabudovaný navigačný systém potom pomáha nájsť vhodné nabíjacie body.
“Prvá zastávka bola podľa navigácie v Rakúsku, kde som ju podľa pokynov auta nabil na 85 % kapacity, čo by podľa auta malo stačiť na ďalšiu zastávku, ktorá bola v Slovinsku. Nabíjanie pomocou rýchlonabíjacej stanice na požadovanú kapacitu trvalo 25 minút,” hovorí Martin Hlaváček.
Bezproblémová cesta na letnú dovolenku dokázala, že elektromobily sú efektívnou alternatívou k autám so spaľovacím motorom. Navyše podľa nového rozhodnutia Európskeho parlamentu má byť v budúcnosti na každých 60 kilometroch hlavných ciest povinná dostatočne výkonná rýchlonabíjacia stanica. To ešte viac uľahčí cestovanie elektromobilmi.
Medzi ľuďmi kolujú povery, ale prax hovorí niečo iné
“Cesta na dovolenku sa kvôli elektromobilu výrazne predĺži” je jedným z najčastejších argumentov skeptikov. To sa však stane len vtedy, ak sa vodič nechá zlákať k častému zrýchľovaniu a jazde nadmernou rýchlosťou na diaľniciach. A to koniec koncov platí aj pre spaľovacie motory. Ako vidno, cesta sa dá pohodlne zvládnuť s tromi zastávkami za približne 20 minút a na čierne scenáre s desiatimi zastávkami nie je dôvod. Často sa tiež hovorí, že elektrické vozidlo nie je ani zďaleka také ekologické. Je síce pravda, že elektromobil zanecháva pri výrobe vyššiu emisnú stopu ako vozidlo so spaľovacím motorom, ale jeho prevádzka to dokáže postupne kompenzovať. Ďalšie zníženie uhlíkovej stopy môže priniesť napríklad kombinácia vlastníctva elektromobilov a fotovoltaiky a všeobecný prechod krajín na čistejšie zdroje energie, a to aj pre verejnú sieť.
“Je pravda, že prevádzka elektrických vozidiel je z hľadiska emisií CO2 výhodnejšia ako prevádzka spaľovacích vozidiel, a to aj v krajinách s významným podielom výroby elektriny z uhlia. Okrem toho sa zlepšuje ekologická emisná stopa výroby, keďže mnohí výrobcovia, ako napríklad BMW alebo Volkswagen Group, využívajú vo svojich výrobných závodoch najmä elektrinu z obnoviteľných zdrojov,” hovorí Tomáš Kadeřábek, expert na e‑mobilitu zo spoločnosti Arval.
Nebojte sa elektromobility!
Počiatočná investícia do vozidla poháňaného batériami je stále značná, ale celkové náklady sa časom začnú vyrovnávať. Dodávatelia elektriny navyše ponúkajú výhodné tarify pre majiteľov elektromobilov, ktoré možno využiť na získanie nižšej sumy za kWh pri nočnom nabíjaní vozidla.
Pri obstarávaní elektromobilu možno využiť alternatívy k priamej kúpe, pričom jednou z nich je operatívny lízing. Dnešné elektromobily sú minimálne rovnako bezpečné ako vozidlá so spaľovacím motorom, sú vybavené mnohými asistentmi a vďaka jednoduchosti motora sú menej poruchové. Každopádne sa rozhodne nemusíte báť ísť na elektromobile k moru do Chorvátska!