Kedy musíte prezúvať, naozaj musíte prezúvať a ako sa označujú zimné pneumatiky?
Podľa § 38 zákona č. 8/2009 Z.z. totiž musíme mať na aute zimné pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ je na ceste súvislá vrstva snehu. Existujú však aj celoročné pneumatiky, ktoré sú čoraz populárnejšie a predstavujú alternatívu pre tých, ktorým sa nechce dvakrát za rok absolvovať cestu do servisu. „Celoročky“ využívajú zväčša ľudia v Bratislave a okolí hlavného mesta, kde súvislá vrstva snehu sa vyskytuje v posledných rokoch iba zriedka ak vôbec. Označením symbolom „ M+S“ (anglicky mud and snow). V Európe je považovaný za symbol zimných pneumatík. V niektorých krajinách existuje aj prísnejší variant na kvalitu s označením 3PMSF (Tree-Peak Mountain Snowflake). Sú omnoho bezpečnejšie a majú o 25% lepšiu trakciu. Väčšinou túto kategóriu využívajú nákladné automobily a autobusy.
Hĺbka dezénu, životnosť pneumatiky a správne nahustenie?
Hĺbka dezénu by sme mali riešiť ako prvú, pri letných pneu by podľa platnej vyhlášky nemala klesnúť pod 1,6 mm pri zimných dokonca až 3 mm. Odporúča sa však mať pri letných minimálne 3 mm a pri zimných pneu 4 mm. Hĺbka sa dá ľahko zistiť aj tým, ak máme po ruke 2 eurovú mincu. Ak ju zapichnete do dezénu hneď uvidíte ako na tom je – svetlý okraj mince má zhruba 4 mm. Vek gumy sa dá zistiť podľa DOT kódu, ktorý nájdete na bočnej strane. Tento kód má 12 miest a posledné 4 čísla určujú týždeň a rok výroby ( ak je napr. 1221 znamená to že vyrobili v 12. týždni v roku 2021). Čo sa týka maximálneho životného cyklu, ten zákon neurčuje avšak výmena sa odporúča v prípade letných pneu po 6 rokoch a v prípade zimných gúm je to po 3 – 4 rokoch. Kontrolovať tlak by malo byť samozrejmosťou a informácie o tom ako majú byť správne natlakované by malo byť uvedené na vodičovej strane dverí. Tlak v pneumatikách by sa mali kontrolovať aspoň raz mesačne najmä pred dlhšou trasou.
Oplatí sa mať kompletné súpravy kolies a vyvažovať ich?
Výhodou je mať obe sady diskov s obutými pneumatikami na zimné a letné použitie, netrpia tak častým prezúvaním a teoreticky ak máte miesto a čas dajú sa vymeniť aj doma. Plechové disky sú lacnejší variant a menej náchylné na poškodenie. Samozrejme aj ozdobné puklice na kolesá alias kryty kolies doplňujú vzhľad automobilu. Vyváženie kolies je nutnosť pri každom prezutí a takisto aj pri výmene defektu. Správne vyváženie kolies minimalizuje vibrácie a zlepšujú trakciu, pretože zmenšujú odskoky kolies od povrchu cesty.
Zopár rád na záver
- Najdôležitejšie je si uvedomiť aké sú rozdiely medzi zimnými a letnými pneumatikami a prispôsobiť tomu spôsob jazdy.
- Pri zimných pneu je podľa testov brzdná dráha dlhšia až o 6 metrov.
- Pokiaľ sa chystáte do náročnejších terénov, nezabudnite na zimné reťaze.
- Zimné pneumatiky nie sú zárukou, že nedostanete na ceste šmyk, ak si nie ste istí svojimi schopnosťami, je dobré absolvovať školu šmyku.
- Počasie je nevyspytateľné — sneh, námraza vás môžu ľahko prekvapiť nepripravených
Na záver ešte jedna dobrá rada zadarmo. Ak máte u nás v Arvale operatívny leasing nemusíte prezúvanie vôbec riešiť. Stačí sa objednať v servise online a my sa o všetko postaráme:
4fleet.sk/servisna-siet
Shop.besdrive.sk/sk/oa2/start.html
Mikona.sk/objednavka-sluzieb