Momentálne obdobie ktoré prežívame z hľadiska jazdy autom nie je príliš optimistické. Na jednej strane tu máme vysoké ceny paliva, ktoré neovplyvníme, avšak môžeme ovplyvniť spotrebu paliva. Na strane druhej tu máme však riziko jazdy, ktoré musíme vedieť ovplyvniť, no niektorí nezodpovední vodiči často riskujú nie len svoj život, ale predovšetkým život iných ľudí v premávke. Nechceme vám radiť, ako jazdiť, ale priblížime vám zopár rád ako bezpečnejšie jazdiť, ako sa správať v premávke, čo môže vodič a naopak čo nesmie robiť za volantom a dáme vám tipy ako sa správať v krízových situáciách.
1. Krízové brzdenie: Nebojím sa poriadne stupiť na brzdu
Občas sa nám stane situácia v premávke kedy musíme naplno zabrzdiť – tzv. krízové brzdenie. Vtedy sa každý centimeter počíta a treba povedať že brzdná dráha rastie. To znamená, že pri dvojnásobnej rýchlosti je štvornásobná brzdná dráha a to platí len na suchom asfalte. Na akomkoľvek inom povrchu je brzdenie dlhšie. K tomu ešte treba prirátať reakčný čas vodiča, ktorý je asi 1 a viac sekundy. Základným pravidlom pri krízovom brzdení je nebáť sa poriadne stlačiť brzdový pedál z celej sily. Pokiaľ nemá brzdový pedál 100 rokov, tlak určite zvládne. Vtedy nastúpi účinok ABS a vodič dostáva do brzdového pedála vibrácie pripomínajúce bubnovanie.
2. Cvičenie defenzívnej jazdy
Zmeniť správanie každého vodiča je síce nemožné, no ak sa sami vyhnete agresívnej jazde, budete mať lepšiu pozíciu pri riešení problémov s ofenzívnou jazdou iných ľudí. Ofenzívny vodič robí viac, ako len porušovanie predpísanej rýchlosti. Môže úmyselne zhoršovať situáciu ostatných účastníkov premávky, iniciovať konflikt, používať hrubé gestá alebo výrazy, či z netrpezlivosti blikať svetlami. Takéto správanie je nielen veľmi nepríjemné, ale aj nebezpečné. Preto by ste mali myslieť na tieto body:
- nechajte medzi sebou a vozidlom pred vami dostatok priestoru,
- pri pomalej premávke nepodľahnite frustrácii a zdržanie si môžete skrátiť príjemným podcastom napríklad MobilityTALK by Arval Slovakia,
- neporušujte rýchlostné predpisy len preto, že vodič za vami si schválne nenecháva žiadny odstup.
3. Pozor na únavu za volantom
Predĺžená reakčná doba ospalého vodiča sa častokrát prirovnáva k vodičovi, ktorý jazdí pod vplyvom alkoholu. Pri vysokých rýchlostiach môže len jedna či dve sekundy nepozornosti viesť k nehode. Riešenie je jednoduché – lepšie sa vyspite. Dbajte na to, aby ste spali osem hodín, a to nielen v noci pred dlhou jazdou, ale pravidelne. Ak musíte jazdiť v noci, dbajte na dostatočné prestávky, kde si doprajte aspoň 20 minútové pauzy a krátke cviky, ktorými viete naštartovať váš organizmus -https://www.arval.sk/spolocnosti/musite-soferovat-v-noci
4. Pomalá jazda pri zlom počasí
Ak máte manuálnu prevodovku a ste zvyknutí často vyraďovať rýchlosť, počas nepriaznivých prírodných podmienok to určite nerobte. Pri zlom počasí sa neutrál môže veľmi rýchlo stať príčinou havárie. Ak jazdíte v hmle, silnom daždi, búrke alebo na zľadovatených cestách, buďte mimoriadne opatrní. V prípade potreby jazdite pomalšie ako udáva povolená rýchlosť a dávajte si pozor pri zákrutách a odbočovaní.
5. Odhad odporúčanej vzdialenosti
Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné kolóny. Zákon neuvádza konkrétny údaj o bezpečnej vzdialenosti, ale definuje ju ako „takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví“. Toto ustanovenie platí pre obce i vidiecke cesty a zákon uvádza aj to, že vodič musí udržiavať od vozidla pred ním takú vzdialenosť, aby auto, ktoré ho predchádza, sa mohlo pred neho bezpečne zaradiť. Ako vodič potrebujete dostatok času na zabrzdenie, ak automobil pred vami náhle odbočí alebo zastaví. Odhadnúť vhodnú vzdialenosť počas jazdy môže byť ťažké, a preto väčšina odborníkov odporúča pravidlo troch sekúnd.
Chyby za volantom robia (nielen) čerství vodiči a preto by sme na cestách mali byť čo najviac obozretní a opatrní. Nie len my ako vodič, môžeme spraviť chybu, treba dávať extrémny pozor aj na vodičov ktorí sú účastníkmi premávky. Práve preto chyby ako roztržitosť, nesústredenosť, nepredvídanie, nedostatočný odstup, alebo rýchlosť patria medzi najčastejšie príčiny dopravnej nehody.
Ako zvládnuť krízovú situáciu?
Existuje mnoho teoretických kurzov ako by sa človek mal správať za volantom svojho auta. Takisto aj praktické kurzy ako je napríklad škola šmyku sú skvelým pomocníkom pri zvládaní nepredvídaných situáciách. Avšak čo je na nezaplatenie je ak šofér dodržiava všetky predpisy, je obozretný a nebojí sa správne zareagovať na krízovú situáciu včas a predísť tak dopravnej nehode. Veríme, že ste vodiči zodpovední a že sme aspoň trochu prispeli k zlepšeniu vášho komfortu v aute.
S Arvalom je cesta k novému vozidlu naozaj jednoduchá. Pozrite si našu kompletnú ponuku.